Esben beretter


Esben beretter Fra skoleskibet Danmark.



på denne side vil Esben "Blokke" om livet på en rigtig fuldrigger i det næste ½ år, så følg med jævnligt.........



Læs iøvrigt mere om skoleskibet Danmark og de maritime uddannelser her:
https://www.martec.nu/da/skoleskibet.aspx



hvorfra billedet aller nederst på siden også er lånt.





Den 4. Juli 2009, Frederikshavn:




Hej

Jeg har det glimrende (omend allerede noget træt i lemmerne efter de fysiske udskejelser - kaldet "fut"). Indtil nu har vi fået tøj i en stor køjesæk, hvor vi på livet løs knokler med at sy numre i -kæft der er mange...! I forgårs (d. 2.) var mit "skifte" (dvs. den fjerdedel af eleverne som jeg tilhører (i alt 4 skifter, mit er det fjerde)) på søredningskursus i og udenfor havnen, hvor vi prøvede overlevelsesdragter (det skal siges, de er umådenligt behagelige at ligge i (på trods af at de ikke holder helt tæt)), vi fik sejlet i to forskellige redningsbåde, hørt om søredning og prøvet at vende en redningsflåde, der lå på hovedet (ene mand) - 100 % badetur!

Maden er også glimrende - god og solid, og kage til kaffen (eller kakaoen).

I dag (d. 4.) har mit skifte været på brandskole og lært at håndtere ildebrand med forskellige slukningsmidler (vand, pulver, skum m.m.). Herudover så vi nogle af de ting som man ikke skal gøre; eks. hælde vand over en brændende frituregryde - med det flotte resutat af en stor gloende ildkugle på et par meter i diameter. Det skal herudover siges, at det var TEMMELIG varmt at gå i brandmandsdragt og store støvler i bagende solskin og et par og tyve grader... men særdeles sjovt og spændende!

 

Hilsen Esben




Den 18. Juli 2009, Atlanten ved de kanariske øer:



Hej alle derhjemme. Jeg kan nu skrive og modtage mails her fra skoleskibet. Vi har sammen med en anden vores egen bærbare pc her ombord. Jeg har det udmærket, om end det er hårdt, og man ikke får meget søvn. Netop nu ligger vi lige syd for de kanariske øer og går hovedsageligt for maskinen, der er for lidt vind og for meget sø til at sejlene kan trække ordentligt. Skibet ruller en hel del, og mange døjer med søsyge. Der har endda været to der i kortere tid har måttet forbi skibets hospital pga. dehydration. Indtil nu har jeg dog holdt mig fri for søsyge. Derimod har jeg lige som mange andre ombord fået en smule forkølelse pga. det nogen gange lidt for kraftige aircondition-anlæg der er installeret på banjerne hvor vi sover. Flere har set delfiner, dette har jeg dog til gode, men jeg når det nok; kaptajnen regner med at turen over Atlanten tager ca. 25 dage. Jeg har fået gastepost i kabyssen, hvor jeg hver ottende dag hjælper kokinden med madlavningen sammen med en anden fra min "bakke" (den ottendedel af eleverne, som jeg tilhører). Jeg håber I har det godt derhjemme.



Hilsen Esben, #76




Den 20. juli 2009, Atlanten:

Hej



Vi er nu gået over til at sejle for sejl. Vi har lige p.t. 9 sejl sat, og da der er god vind, har vi de sidste par dage haft en gennemsnitsfart på 7-8 knob. Forleden nat da mit skifte (den fjerdedel af eleverne, som jeg tilhører) skulle mønstre til vores nattevagt på dækket kl. 2.00, kom en kæmpe brådsø indover rælingen og vi måtte alle storme hen over dækket for at nå i læ for ikke at blive gennemblødte. Et par nåede det dog ikke og måtte ned og skifte. Når man sidder nede på banjerne (der hvor vi sover, har opholdsrum og har undervisning) kan man heller ikke lade værre med at trække på smilebåndet, når man pludselig hører et plask efterfulgt af skrigen; så ved man at sejlvagten har stået ved rælingen og er blevet overrasket af et bølgeskvulp :)

Alle skifter har vagt på forskellige tidspunkter af natten, og det er derfor ret begrænset hvor meget søvn man får. Til gengæld arbejder man under den mest fantastiske stjernehimmel jeg nogensinde har set. Der har ellers ikke været meget at se på herude på oceanet - ud over flyvefisk, som der er mange af. De er til gengæld ret sjove. De kommer ofte i mindre stimer, og springer op af vandet og svæver på deres lange finner i 5-6 sekunder før de lander i vandet igen. Der har også været en 4-5 stykker der har været sprunget op på dækket.



Hilsen Esben






Den 29. juli 2009 Atlanten:



Hej alle. Det gode vejr og den gode jævne vind har fortsat. Vi har haft sol og en vind på 5-10 m/s hver dag - perfekt sejlads med 6-7 knob i snit. Flere sejl er gjort klar og næsten alle de firkantede råsejl er sat. Dog mangler stadig de allerøverste af dem. I går var jeg i riggen på en bestemt opgave; at gøre det sidste færdigt på et såkaldt mellemstagssejl - et sejl mellem den midterste og den agterste mast. Det var ikke helt let at komme til, da det var uden for de normale steder hvor man kunne træde, men det lykkedes dog at komme derud, og jeg kunne sidde overskrevs på sejlet, der hang ned langs masten. Jeg fik løst opgaven med at sætte faldet som sejlet hales op med på samt fik fastgjort halsen det der holder bunden af sejlet når det strammes op med faldet. Begge ting skulle "muses" dvs. at man "binder" et stykke tyndt wire igennem det gods der holder sejl, fald- og halstov sammen. Vores knive er nu også blevet rigsikrede med musinger og et tov (hvor vi alle har lavet øjesplejs i hver ende) så vi kan binde kniven fast på os selv, når vi skal i riggen. Forleden havde vi tovendeprøve, hvor vi skulle kunne de første 36 tovender. I overmorgen har vi tovendeprøve igen hvor vi skal kunne ca. 90 mere. Det lyder af meget men der er system i det, og jeg har allerede lært dem og mange flere. Ellers er der ikke det store at fortælle. Måske skal det dog nævnes at butikken ombord - "Sloppen" åbnede for en uge siden, hvor vi kunne bestille shampo, drikke, souveniers og ikke mindst slik, som mange gik helt i ekstase over ;) Sloppen er åben en gang om ugen, så i dag har så været Sloppens anden åbningsdag - så nu er der nye forsyninger! Ha' det godt derhjemme



Hilsen Esben #76


Den 1. aug. 2009 Atlanten:





Hej.
Vi er nu over halvvejs på turen over Atlanten, og det gode vejr holder ved på trods af at vi de sidste dage har haft nogle hæftige regnbyger. Det har dog været meget rart, da det frisker op, da det ellers er ret varmt. Temperaturen om dagen ligger på 28-30 grader, og vandtemperaturen er noget med 25 grader, hvilket nogle benytter sig af om aftenen til saltvandsbrusebad fra en bruser der rigges til på dækket.

I går var jeg i kabyssen. Vi skulle have stegt flæsk med persillesovs, og det meste af formiddagen stod jeg og stegte flæsk - 590 stykker i alt! Så det krævede et bad om aftenen! I dag har vi sømandssøndag (også selv om det er lørdag). Sømandssøndag er en dag, hvor man kører et helt andet program end det normale: I dag har alle tovendeprøve med fem tovender ud af næsten alle tovender (jeg bestod). Om fire dage holder er der prøve igen med alle tovender. Derudover har vi fået vore køjer hængt til udluftning over dækket, og i eftermiddag er der "sing-song", der er fællessang for alle ombord, hvor maskinchefen, 2. maskinisten og en af kvartermestrene trækker i sømandskluns og spiller for på guitar, mens vi andre synger. Mellem aktiviteterne har vi fri, hvilket naturligvis er skønt! For resten, på agterbanjen har jeg overrasket alle med mine tegneevner i Windows Paint, hvor jeg udover en firlænges gård i bindingsværk er i gang med et renæssanceslot.

Hilsen Esben

Den 6. aug. 2009 Atlanten:





Hej, Forleden blev jeg spurgt om hvordan jeg havde det første gang jeg skulle i riggen:

Det var nu ikke fordi det var så slemt at gå op i riggen, selv første gang. Vi har taget riggen i etaper, så det ikke blev for meget. For hver top (som det samlede antal "stænger" for hver "mast" hedder (hver top består af tre stænger)) er der platforme ved stængernes samlinger. Første gang var det til første platform ca. 12 meter over dækket på stortoppen (dvs. den midterste "mast"). Jeg har sådan set ikke haft så store bekymringer over at gå i riggen - jeg gør det bare. Naturligvis var man i starten ikke så vandt til at gå op, og vidste ikke præcist hvor man kunne holde fast, men for hver rig-entringsøvelse (når man går i riggen så "entrer" man) har vi haft et par fra besætningen med til at guide. Jeg har do været en af dem der har haft lettest ved det. En del af de andre har været rimelig skræmt for at komme op, selv på det første stykke, så jeg har hjulpet mange med at komme højere end de ellers har haft turdet. Men når jeg går til vejrs tænker jeg som sagt ikke så meget over det; jeg tænker bare over hvor jeg kan holde fast uden at tænke over så meget andet end den opgave man nu er sat til at løse i riggen. Jeg tror at en hel del tænker over og bliver skræmt af tanken over at være så højt til vejrs. Dette har jeg dog ikke gjort mig de store tanker om. Når man er kommet op til der hvor man skal hen i riggen, står jeg til gengæld og nyder udsigten og skibet under mig - det er en fantastisk følelse.

Hilsen Esben



Den 9. aug. 2009 Atlanten ud for Charleston:



Hej

Nu nærmer tiden sig for at vi ser land. Vi regner med at få land i sigte i aften eller i løbet af natten. I morgen formiddag er planen t vi ligger os for anker uden for Charleston, hvor vi ship-shiner skibet til dagen efter hvor vi sejler til kajs.

For øjeblikket sejler vi udelukkende for motor, da der ikke er noget vind overhovedet - vandet er spejlblankt; kun med små dønninger. I forgårs havde vi ellers en RIGTIG sejlmanøvre, da der kom en stor regnvejrssky ind over med masser af vind. Jeg stod sammen med andre nede på banjen, da skyen og vinden kom; normalt ligger vi og gynger frem og tilbage, men lige pludselig gyngede vi kun til den ene side, og vi hørte begejstrede råb oppefra, så vi skyndte os op. Oppe på dækket kunne vi se at skibet krængede en del, og farten var temmelig stor (vi har siden fået at vide at vi sejlede over 12 knob svarende til 24 km/t). Pga. den meget vind skulle de øverste satte sejl på hver af toppene (masterne) bjærges (tages ned) så hurtigt som muligt, for ikke at belaste riggen alt for meget. Så det var hurtigt i regntøj og klar til at tage fat. På 12 minutter lykkedes det os (to skifter (dvs. halvdelen af eleverne) sammen med kvartermestre og styrmænd) at bjærge de tre sejl i øsende regnvejr - hold kæft det var fedt! Men som sagt er vinden gået helt væk, og vi har kun sejlet for motor både i går og i dag. Det er lidt øv, men det er til gengæld sjovt at se vandet så fladt midt ude i et ocean. Jeg glæder mig lige som alle andre til at se land senere, da det jo er lang tid vi har været uden landkending og set andet end det dybblå ocean (udover de fragtskibe der har passeret os i ny og næ). Det føles dog ikke som så lang tid, da man næsten hele tiden har noget at lave; eller som vi joker med: "Masser af hårdt arbejde og Ingen pauser!"

Nu sker der jo snart en masse, her når vi når i land, så jeg skriver nok snart igen.

Hilsen Esben #76





Den 12. aug. 2009 Charleston USA:

Hej alle

Så nåede vi over Atlanten! I går forgårs (d. 10.) om formiddagen ble v der meldt land i sigte. Vi lå så for ankers til i går morges og shinede skibet op. Næste morgen lagde vi til i Chareston, og efter at have shipshinet skibet i går formiddags fik min halvdel af eleverne landlov og var inde og se byen. Det er en meget hyggelig by med mange gamle huse (der dog er genopbygninger af byen der blev ødelagt af en orkan i 90'erne). Om aftenen havde vi spadseretilladelse og var ude at spise. I dag har den anden halvdel landlov, så vi arbejder på skibet i dag. Her i eftermiddag holder vi åbent hus, så der kommer nok mange og ser på os. I aften er der reseption for Mærsk-koncernen, så der skal der også være 100 % shipshinet. I morgen har vi landlov igen, og vi er mange der regner med at tage over på den anden side af floden og se et søfartsmuseum, hvor de bl.a. har et hangarskib fra 2. WW samt et par destroyere og nogle ubåde.

Hilsen Esben

 

 

 

 

Den 18. aug. 2009 Chesapeake Bay USA:



Hej



Vi ligger nu for anker i Chesapeake Bay ud for hovedstaden i Maryland - Annapolis. I morgen sejler vi de sidste 25 sømil videre op af bugten til Baltimore, så vi er der i løbet af eftermiddagen. Så i dag går med maling og pudsning, samt videre øvelse i sejlsætning og entring af riggen (hvordan vi skal stå hvis vi skal i riggen mens vi sejler i havn).



Der er meget pænt her hvor vi ligger. På kysten er der skov med spredte bygninger, der når ud til strandene. Det er også sjovt at se de store ørne (jeg tror det er den slags der er USA's nationaldyr) jage fisk. Dem ser man ofte, så der må være mange fisk i vandet; jeg så for resten en brunlig rokke (fisk) ud for skibet i overfladen her i formiddags.

 I går var der ekstraordinært arrangeret filmaften, hvor der blev vist "National Tresure". Jeg så dog ikke så meget af den (da jeg har set den før), og gik sammen med tre andre op i fortoppen ("formasten") og nød aftenen og solnedgangen. Da det blev mørkt var det utroligt smut at se de to store hængebroer, der går over vandet her ved Annapolis. Man kunne se formen på dem ved røde markeringslys samtidig med at man kunne se lyset fra de mange biler, der kørte over. Vi ser alle frem til landlov og spadseretilladelse i Baltimore (der er dog to fra mit skifte, der endnu er usikre på om de kan få spadseretilladelse, da de i Charleston fik klippet deres numre i nakken. De har fået at vide af kaptejnen, at de ikke kan komme i land, hvis numrene ikke er vokset væk i mellemtiden). Det bliver også spændende selve det at ligge til kajs i Baltimore, da vi skal ligge midt i bycentrum allerinderst i havnen på "waterfront" hvor der ligger butikker ned til kajen, så der bliver MASSER af mennesker der kommer forbi og kigger.

Her i aftes ved halv 9 tiden har vi fået et kæmpe tordenvejr lige ind over. Det stod ned i lårtykke stråler med regn mens det lynede med mindst et lyn hver tredje sekund! - Hold kæft det var fedt! Vi blev dog sendt på banjerne af besætningen for at vores tøj ikke skulle blive gennemblødt, jeg har dog stået i læ under flådedækket så jeg blev kun mindre våd.

Så en kun lettere våd Esben hilser her fra ankerpladsen.



 

 

 

 

 Den 22. aug. 2009 Baltimore USA:



Hej



Så kom vi til Baltimore. Her er meget anderledes end i Charleston. Det er en større by med mage højhuse og meget politi på gaden (der har vist for noget tid siden været en del uroligheder, så der flyver også en politi-helikopter rundt). Vi ligger allerinderst i havnen ved en promenadekaj med butikscentre lige ved siden af. På den anden side af bassinet ligger en gammel amerikansk fregat fra 1800-tallet. Der ligger også en ubåd fra slutningen af 2.ww med det smukke navn - USS Torsk. Den er vi nu ret trætte af, idet der er opsat højtalere der hvert kvarter udsender dyk og uddyk alarm som er ret trættende at høre på i længden!



Onsdag eftermiddag og aften havde vi i agterbanjen landlov og spadseretilladelse og var lidt rundt i byen. Jeg og en pige fra 2. skifte var i en stor boghandel der er indrettet i en tidligere "power plant" fra år 1900. De har beholdt det fabriksmæssige udseende indedøre med fire store nittede metalskorstene og de opridelige bjælker synlige. Om aftenen spiste vi på en Hard Rock Cafe der lå ved siden af.



Torsdag havde vi og reception og åbent skib, mens bagbord vagt var på bustur til Washington D.C. I går fredag var vi så på den tur, der blev en rigtig god tur. Vi blev først kørt lidt rundt i og uden for byen og så monumenterne fra bussen. Herefter blev vi sat af ved National Air- and Space Museum, hvor vi var mange der var inde at kigge. Efter det ville vi finde et sted og leje nogle Sigways (tohjulede gyrokøretøjer) til at komme rundt med. Vi travede derfor til hovedbanegården, men fandt ud af at det kostede 70 $ for 3 timer, så i stedet købte vi (med rabat pga. vores uniform) et 24-timers kort til en sightseeing -dobbeltdækkerbus, og kørte med den ud til Linkon-mounsulæet, hvor vi stod af og gik forbi mindesatuerne og -vægen for de faldne under vietnamkrigen. Herefter - med lyn og torden i ryggen, og efter kort tid massiv regn - skyndte vi os til National Natural Museum, hvor vi med kun 45 minutter til bussen gik, netop havde tid til at gå igennem museets forsilafdeling, hvor de bl.a. havde flere dinosaur-fossiler og forstenede knogler fra de tidlige pattedyr efter dinosaurene. Da vi skulle til at gå var der dog en der var blevet væk i museet, vi fandt ham dog men måtte spæne for at nå bussen i tide - det gjorde vi dog.



Om aftenen havde vi spadseretilladelse igen, og vi var nogle stykker der var ude og spise på en ESPN-sports-cafe, hvor der var mega koldt, så vi gik hurtigt efter vi havde spist. Herefter var vi i en elektronikforretning, hvor jeg fik købt et par cd'er. Jeg har også købt nyt ur (et Swatchur), da det gamle er gået krakamut - det begyndte for et par dage siden at sige bib-bib konstant med mindre at jeg holdt en knap nede (det fiksede jeg så midlertidigt med at snørre sejlgarn rundt om, da de andre i bakken var ved at få spat at uret). Jeg har så senere pillet batteriet ud, så det ikke larmer. I dag har vi tjans ombord igen, og i morgen kl. 9.00 afsejler vi herfra og sætter kurs mod Irland.



Hilsen Esben #76  

Den 28. aug. 2009 Atlanten:

 

 

 

Hej



Her de sidste par dage er der sket en masse ting:

 

 

En gut fra 2. bakke, der hedder Leivur og er færing, tabte i går sin ene sko i vandet da han skulle sparke en lænse-luge i skibssiden på dækket op. Foran selve hullet er der nemlig nogle metalstænger, der skal forhindre at man bliver skyllet med ud, hvis en stor bølge bryder ind over dækket. Problemet var så, da han havde fået lemmen åbnet, at hans sko sad fast mellem stængerne, og havnede i havet da han trak benet tilbage. Jeg stod et par meter fra ham da det skete, han så noget underlig ud i hovedet da han opdagede hvad der var sket. Herefter styrtede han op på broen, og underrettede vagthavde styrmand. På broen var tilfældigvis også vores overstyrmand - Anders, der elsker at sejle i vores MOB-båd (Man Over Board), og hurtigt så en mulighed for at komme ud og "lege" lidt (der var næsten ingen vind), så den blev straks sat i, mens Leivur i bedste mand-over-bord-stil blev Leivur sendt op i krydstoppen (bagerste mast) til at pege i retning af den stadigflydende sko. Selvom de hurtigt fik MOB-båden i vandet, nåede de dog ikke ud til skoen før den gik ned. Så Leivur har nu fået et nyt sæt sikkerhedssko.

Herudover havde vi i går aftes kl. 18.35 sejlet 5000 sømil siden Grand Canaria. Dette svarer til over en halv jordomrejse (Jordens omkreds er 9000 sm). Herudover har vi en af de sidste par dage vidst nok slået en rekord for skibet i at nå flest sømil på kortest tid: 25 sømil på 23 timer (denne rekord skyldes hovedsageligt golfstrømmen, som vi følger, for vi havde nemlig ikke noget videre vind på det tidspunkt (det har vi for øvrigt heller ikke lige nu)).



I morges opdagede vi en lille gul-grøn fugl, der er håndtam, den er vildt sød, og vi elever har opkaldt den Knud d. II af DANMARK efter vores kaptajn, der hedder Knud. Den har fået sin egen madskål oppe på dækket, hvor den får lidt af de rester der er tilbage efter vores skafninger.



Og så er der slutteligt en MEGA NEDERN nyhed! Mit hukommelseskort til mit kamera har haft en fejl, så jeg ikke har kunnet ligge billeder fra det ind på computerne herombord som backup, selvom jeg har rodet med det i flere dage er det ikke lykkedes at få det til at virke. Dette er dog ikke det værste, for da jeg ville prøve igen i morges, lå der kun to af de ca. 200 billeder jeg har haft taget på togtet på! Kortet har altså af sig selv slettet næsten alle mine billeder fra HELE togtet!!! Gæt hvem der var (temmelig) knotten i morges! En fra min bakke har dog lånt mig et ekstrakort som han havde med, det har jeg så prøvet - og det virker glimrende...



Så med "up's n' down's" hilsen fra DANMARK Esben #76





Den 3. Sept. 2009 Atlanten:



Hej I dag (d. 1.) har vi på trods af fire sejl haft hele "gardaroben" oppe. Vi har slået en ny rekord i sejlads pr. tid: 241 sømil på 24 timer i stedet for de 225 som jeg skrev om sidst. Vi har også fået masser af god vind - styrken ligger mellem 18 og 25 knob (9 og 13 m/s). I forgårs havde vi post og dagmandsposter, hvor jeg på rorgængerposten styrede mens vi nåede op på 11.7 knob i SOG (Speed Over Ground). Vi regner med at vi inden for de næste par dage vil få mere omskifteligt vejr, når vi kommer fri af New Foundland (der selvom det ligger langt mod nordvest stadig giver læ ifølge kaptajnen), hvor kold strøm og vind oppe fra Grønland vil nå ned og møde den varme golfstrøm, dette har stor indflydelse på hvordan vejret og vinde bliver. Vi kan dog allerede mærke at det er koldere. Temperaturen ligger på ca. 26 grader om dagen, hvilket er utrolig skønt; at slippe for den varme vi havde længere sydpå.



Fuglen Kurt d. II af DANMARK som jeg skrev om sidst døde dagen efter at jeg skrev, så det var en kort omgang. Ellers er alt val ombord, måske bortset lige fra, at elevtoiletterne ikke er særlig pålidelige; i går morges var der kun to der virkede, de andre kunne ikke suge ordentligt ud. Af de to der så virkede, virker låsen ikke på det ene... En pige fra min bakke - Stine - gik på toilet et par minutter før baksmønstring ("morgensamling") i morges på det toilet med den defekte lås. Da døren til det toilet binder meget, fik hun en til at lukke døren godt til. Dette viste sig dog at være en dårlig ide, for da hun skulle ud igen, kunne hun ikke få døren op. Selvom hun bankede skulderen hårdt imod, kunne hun ikke få døren op. Det var først da en på det andet toilet kom ud og spurgte om hun havde problemer, at det efter et pænt stykke tid lykkedes at få døren op. Dette resulterede i at hun kom for sent til mønstring, hvilket vi selvfølgelig ikke kunne lade være med at grine af, da hun bagefter fortalte hvor hun blev af. Ikke mere herfra.



I må havde det godt derhjemme. Hilsen Esben #76





Den 8. Sept. 2009 Atlanten:




Hej derhjemme



Jeg vil blot informere om hvordan det kommer til at foregå, når vi kommer til Danmark og derefter: d. 28. sep. anløber vi Frederikshavn, herefter har vi afrigning og færdiggørelse af fagene d. 9. okt. Togtets endelige afslutning, herefter har vi efterårsferie i to uger (uge 42-43) I uge 44 starter værkstedsskolen op, som jeg har meldt mig til, hvor vi bor på skibet. Dette fortsætter frem til en gang først i december (mener det er d. 6., det kommer der mere ud om senere).



Hilsen Esben #76



 

 

 

 

 



Den 16. Sept. 2009 Bantry Bay, Irland:



Hej alle Så nåede vi i forgårs til Bantry Bay i Irland. Vi ligger for anker uden for den mindre by Bantry (byen har ca. 3000-4000 indbyggere). Her er meget smukt, med et bjergrigt landskab dækket af lyngagtige planter samt lavtvoksende grasser og mosser. Ned mod vandet er der dg græsarealer for får og kreaturer. Der er også en del skov helt ned til vandet.



I går var vi på bustur rundt i omegnen for at se landskabet samt en anden by, hvor vi holdt frokostpause. Oppe i højderne går der får frit rundt på skråningerne og græsser. Det er lidt skægt med fårene, for de er malet med røde eller blå pletter, så den enkelte fåreavler kan kende sine egne får. På vej over et bjergpas, hvor vi gjorde holdt med bussen oplevede jeg noget fantastisk - efter vi var stået af bussen og gået lidt, var jeg kommet et stykke foran resten af gruppen; det fantastiske var så den stilhed som jeg pludselig opdagede. Jeg har aldrig oplevet stilhed så "intens" og trykkede før, og jeg kom til at tænke på, at det også mindst er 3 måneder siden at jeg har kunnet opleve total stilhed, eller i al fald har haft tid til at lægge mærke til den. Der ha hele tiden været folk omkring én der har talt, en maskine eller generator der har kørt eller noget andet, der har lavet lyde, så det var helt befriende at opleve den stilhed. Det var for resten også lidt sjovt da vi skulle derfra, for da vi alle var steget ombord i bussen, kørte chaufføren. Vi måtte dog hurtigt stoppe ham igen, da vi ikke havde fået 2. maskinmesteren med; han stod og snakkede med nogle lokale der var på tur, og også havde gjort holdt for at nyde den smukke udsigt, der for resten var deroppe fra.



I dag er der ikke sket det store, vi har haft vagt ombord, så det meste af tiden er gået med shipshine til en reception for den danske konsul her til aften. Vi har dog haft en helt fantastisk solnedgang, hvor solens stråler stod utroligt tydeligt mod de mørke silhuetter af disede bjerge i baggrunden - det fik jeg heldigvis et par gode billeder af.



I morgen kl. 10. letter vi anker igen og drager af mod Danmark. Det er endnu ikke besluttet hvilken vej vi tager; om det bliver gennem den Engelske kanal, gennem Irske Hav mellem Irland og England og nord om Skotland eller vest om Irland og nord om Skotland. Jeg håber på at vi tager en af de sidste ruter, men det forudsætter at vejrprognoserne for de kommende dage er gode.



Hilsen Esben #76

Den 20. Sept. 2009 Nord for Skotland:





Hej



Så har vi forladt Bantry Bay med kurs mod Frederikshavn. Ruten er blevet fastlagt til vest om Irland og nord om Skotland, så det er fint. Det højtryk som vi har ligget i, siden vi sidst var på havet sidst, er nu blevet erstattet af et lavtryk, der har givet noget mere vind. Der er meget liv på havet herude; ud over måger er der nogle store mågelignede fugle med gullige halse, jeg tror det er det der hedder "suler". Her er også stadig delfiner, som vi så mange af på nattevagten til i går, selvom det vidst er sjældent at se delfiner så langt nordpå. Det så sjovt ud, for når de kom svømmende op langs skibssiden et stykke ude, lignede det nærmest skruevandet fra torpedoer, der sås som hvide striber på det mørke vand, idet de svømmede i overfladen. I går morges så vi en mindre grindehval på 5-6 meter, der svømmede ca. 10 meter fra skibet. Den kom op flere gange, så mange nåede at se den.



Vi var desuden til eksamen i skibsteknik A i går (hvad de forskellige dele af et skib kaldes, samt hvad et skibs udrustning hedder og bruges til), jeg tror det gik meget godt, men nu må vi se. Jeg regner med at vi får karakteren i overmorgen



I går sejlede vi gennem strædet mellem Skotland og Hebriderne, så vi havde landkending i kimingen på begge sider: høje klipper, der falder stejlt ned til havet - det så flot ud. Vi har for resten en rigtig god vind. I går formiddags nåede vi 13,7 knob over grunden (14 er skibets rekord), så det går over stok og sten hjemover. Her til formiddag har vi lige passeret den nordligste spids af Orkney-øerne, så fremover er der åbent vand de næste dage, hvor vi efter vejrprognoserne skulle få en omgang kuling ind over. Så næsten alt er vel.



Vi har i skiftet haft en del uheld (dog heldigvis ikke i min bakke): en fik en kraftig forstuvning efter at have sprunget ned i motorbåden i Bantry, da vi skulle ind og på bustur, så hun går med krykker. En anden fra 6. bakke har brækket en finger efter at en luge ned til en henstuvning klappede ned over hendes hånd, da hun var på vej ned. Hun har nu hånden i gips og skal røntgenfotograferes når vi kommer til Danmark. En tredje pige fik hånden i klemme i en af toiletdørene der smækkede mens skibet rullede. Herudover havde vi på nattevagten i nat en syg fra min egen bakke - hun kunne ikke fokusere, havde kraftig hovedpine og havde midlertidigt mistet synet. Hun var dog frisk her til morgen efter at have sovet på hospitalet ombord. Så det går "rigtig" godt... Jeg ser efterhånden frem til at komme hjem, det er stadig godt herude, men man savner efterhånden også det derhjemme, selvom man ved at man skal huske at nyde det unikke herude.



Hilsen Esben

Den 21. Sept. 2009 Nordøst for Skotland:



Sidste nyt

I går d. 20. havde vi alle sejl sat - hele garderoben, på trods af at det blæste rimelig kraftigt, så vi havde en rigtig god fart. Vi havde skiftedag, så det var lidt en drivedag. Det bedste var efter at vi havde haft "sing-song" om eftermiddagen, da udkiggen spottede et stort sejlskib, der gik for motor mod vinden, lidt om bagbord. Det viste sig at være det norske "Statsskoleskibet Lemburg" - verdens største bark på ca. 100 m i længde. De tog kontakt til os over radioen på broen; de var på vej mod Orkneyøerne, som vi jo netop passerede forleden. Så vi sejlede rimelig tæt forbi hinanden og hilste dem med salutkanon og jubelhue-salut, hvor alle elever stod linet op på hoveddækket og bakken (den forreste del af skibet) og vinkede med huerne - alle i vores blå buserønner, så vi så ens ud. Der blev både taget masser af billeder herfra og også fra dem (man kunne se at det blitzede).

Så når nu jeg får adgang til internettet igen, skal jeg ind og se deres hjemmeside, om der er billeder af DANMARK - for fulde sejl!

Vi har stadig ikke fået karakter fra skibsteknink A. Til gengæld har vi i dag været oppe i praktisk sømandskab og arbejdsmiljø. Jeg tror det er gået rimeligt i begge, specielt er jeg glad mht. praktisk sømandskab, da jeg her (for første gang) fik lavet wire-øjesplejsen rigtigt (er jeg da ret sikker på). Den er nemlig rimelig besværlig, men jeg nåede alle tre splejs igennem (wire, treslået tovværk og kvadratflettet tovværk), det var ikke alle der nåede det.

Her til aftenmønstringen fik vi også lidt at vide om hvad der skal ske her de næste dage frem til anløb af Frederikshavn. Lige p.t. ligger vi 25 sm fra Norges kyst og regner med at runde Grenen omkring middag i morgen, formegentlig i et ordentligt blæsevejr - der er lovet op til hård vind fra vest. Herfra fortsætter vi ned langs Jyllands østkyst og ankrer op et sted i Århus Bugt, måske i Æbeltoft Bugt. Her vil vi så gøre de sidste fag færdige, før vi skal sejle V.I.P.-sejlads med sponsorer og andre personer der har tilknytning til skibet fra Skagen til Frederikshavn.

For resten er mit kamera begyndt at drille igen: nu vil det ikke læse det kort, som jeg lånte. Så jeg er tilbage på mit eget - så håber jeg bare at jeg kan få billederne ud af det igen...

Hilsen Esben #76

Den 24. Sept. 2009 Kattegat:



Hej Så er vi kommet i dansk farvand!

I går middags rundede vi Grenen og gik sydover øst om Læsø, som vi rundede om eftermiddagen. Herfra var det meningen at vinden skulle dreje mod vest, så vi kunne gå vest om Anholt ned langs Jyllands østkyst til Djursland. Dette skete dog ikke, så i omkring kl. 22 i går aftes kom vi så forbi revet øst fra Anholt. Vinden drejede kun langsomt, men stod i stik vest da vi rundede Anholt, så vi måtte fortsætte mod Jylland ved at krydse mod vinden.. I løbet af natten sejlede vi sydpå og vendte ved 4-tiden, hvorefter vi gik nordover igen. Vi har haft post & dagmandsdag i dag, hvor jeg startede som vagthavende elev (den der slår glas og bl.a. hjælper vagthavende styrmand med indskrivning af position m.m.), så jeg havde rig mulighed til at følge med i sejladsen.



At have posten som vagthavende elev er den bedste post, specielt når der er mange skibe i farvandet, så der er noget at se til. Det var for resten lidt ekstra skægt i dag, da jeg i kimingen om styrbord spottede en tremastet fuldrigger (dvs. et skib med tre eller flere master med råsejl på alle master). Det viste sig at være det polske skoleskib "Dar Mlodziezy", der ifølge vores potter var på vej hjemover til Gdynia i Polen. Frem til middag fortsatte vi på kryds nordpå. Her skal det nævnes, at når man er vandt til at sejle lystbåde og beskæftige sig med kapsejlads, krummer man virkelig tæer i skoene over hvordan skoleskibet krydser mod vinden - hun går kun 60-70 grader til vinden og selv i en vind på 30 knob (ca. 17 m/s) gik vi kun 4,5 knob i fart. Efterhånden som vi kom nordpå igen endte vi ved Anholt igen (siden kl. 22 aftenen før havde vi således kun tilbagelagt ca. 10 sømil mod øst mod Jylland). Efter vendingen bjergede vi alle råsejl og startede motor (det var i øvrigt mig der startede den (eller gjorde forarbejdet, der tager 5-10 minutter med en masse eftertjek - det endelige træk i håndtaget til startluften gjorde 2. mesteren), idet at vi har en praktisk eksamen i motorlære netop med at opstarte hovedmotoren; den prøve bestod jeg for øvrigt...).



Apropos prøve var vi oppe til vedligeholdseksamen i går, det gik også udmærket tror jeg. Herudover fik jeg karakter tilbage fra skibsteknik A: jeg fik 12! Her til aften har vi så endelig Djursland i sigte - vi vil sejle ind mod Grenå og kaste anker senere på aftenen, og kan derfor få en "bondenat" hvor der kun er poster som ordonans (post på hoveddækket, hvor man laver forhåndenværende arbejde) og vagthavende elev (der her tager pejlinger til land, så man ved om man bliver liggende hvor man har kastet ankeret). Disse vagter er typisk 1½ time, og det er kun få der får en post, resten kan sove hele natten. Den nye vagtplan for i nat er ikke kommet op endnu, men jeg håber på at få sovet igennem i nat.



Hilsen Esben #76  

Den 11.Okt. 2009 Frederikshavn:



Hej alle



Det er lang tid siden at jeg sidst har skrevet. Dette skyldes, at serveren på skibet blev hacket (endda af en af vores egne...). Efter sigende skulle man på 4 minutter kunne komme ind på enhver konto ombord - også besætningens, hvor eksamensopgaverne lå. Serveren blev derfor lukket ned for alle elever. Her mens jeg har ferie bliver serversikkerheden forbedret, så den kommer op at køre til vi starter på værkstedsskole.



Men der er jo sket uendelig mange ting, siden jeg sidst skrev.Efter at vi havde krydset rundt i Kattegat gik vi til Grenå d. 23., hvor vi lå for anker lidt syd for byen.Dagen efter sejlede vi videre til Æbeltoft Vig, hvor vi d. 25. havde lagkageløb i Mols Bjerge: Vi blev delt op i 10 hold på tværs af bakkerne, og blev sejlet i land, hvor vi som det første mødte Kong Neptun (alias 2. mesteren klædt ud med lagen omkring sig, et fiskegarn i den ene hånd og en trefork iden anden og med en krone på hovedet (hvori der var fastlimet optrævlet tovværk på indersiden, så han fik langt hår, der stod godt til hans naturlige fuldskæg). Herefter blev vi så sendt ud for at løse forskellige opgaver på en række poster (bygge en båre og bære en person 50 m; komme over en hulvej ved hjælp af et langt stykke tov en blok og et par mindre reb; splejse tovender sammen til et langt reb; præcisionskast med kasteliner (et tyndere tov man binder i enden af en trosse når man skal fortøjre, for at kunne kaste kastelinen ind på land, hvor havnearbejderene så kan trække trossen i land); spotte en række gemte værktøjer i et buskas og nedskrive deres navne - både på dansk og engelsk), hvor vi fik udleveret en del til en lagkage ved hver post . Da vi så nåede tilbage lage vi lagkagen sammen på stranden, hvor den blev fotograferet af DOC (vores læge ombord). Det skal siges, at mit holds lagkage nok var en af de pæneste/bedste. Mange af de andres skvattede sammen og de havde fået rystet deres flødeskum til smør - vores både lignde og smagte som lagkage!Vi fik desuden også 1. styrmandens dreng Jens ombord til at sejle med på resten af togtet. Han var en sej gut; allerede samme dag som han var kommet ombord havde han været oppe på sallingen på krydstoppen.Dagen efter d. 26. lettede vi anker efter frokost kl. 12, og kursen blev sat nordover mod Skagen, hvorfra vi skulle sejle VIP-sejlads med sponsorer og andre vitige personer. Vi ankom i løbet af natten og kastede anker på Skagen red, hvor vi næste morgen kunne tælle ikke mindre end 23 andre ankerlæggere!D. 27. gik hovedsageligt med shipshine, samme med morgenen d. 28. Op af dagen ved 10-tiden ankom folkene til VIP-sejladsen. Da det blæste en mindre kuling var hovedparten af dem godt våde da de endelig kom ombord.Omkring middag lettede vi anker og satte sejl - for at skibet ikke skulle krænge for meget i den friske vind, når vi havde gæsterne med, satte vi kun to råsejl - undermærs-sejlene på for- og stortopppen og et enkelt stagsejl. Endvidere blev vi nødt til at sejle med en rimelig lav fart for iat tilpasse tiden til ankomsten i Frederikshavn flådehavn, der var planlagt til 15:00.



Ud for frederikshavn blev sejlene bjerget og hovedmotoren startet. Herefter blev der varskoet olietøjsmønstring (at vi alle skulle i "regntøj"), så vi var klar til at kunne mande ræer når vi kom nærmere havnen (at mande ræer: op i riggen og ud på ræerne, der er en tradition fra sejl-krigsskibenes tid - når man anløb havn blev hovedparten af besætningen sendt i riggen for at vise at man ikke havde kanoner klar til affyring, og derved fredelige hensigter).



Mens vi ventede på at entre riggen, holdt vi elever en improviseret sing-song på hoveddækket.Da der ikke var så langt igen kom vi så i riggen. Mit skifte fik krydstoppen at gå op i, og jeg stod helt ude i nokken (enden) af berginerråen (nederste rå) i styrbord side. Et par minutter efter blev alle kaldt ned igen for at mønstre uden olietøj, men med jubelhue. Herefter blev der givet jubelhue-slut til alle de mange forældre og pårørende, der stod og ventede på kajen.



Efter at have lagt til 14:50 (helt efter planen), og stillet ræerne i havne-stilling, holdt vi mønstring, hvor formanden for foreningen for skibet uddelte en præmie for bedste kammarat. Præmien (et indgraveret herreur) gik til nordmanden Sofie (hende med hånden, der heldigvis ikke var brækket). Herefter kunne vi falde på kajen og møde vores bekendte og give dem en rundvisning på skibet. Det var rart at se "de gamle" igen og høre hvordan det gik hjemme.De sidste pårørende blev sendt i land kl. 17:00, hvorefter vi havde ½ time til at skifte til paradetøj til spadseretilladelse. De fleste af os var ude og spise med forældrene inden vi igen og være på køjen kl. 22:00 som sædvanelig. 



Dangen efter d. 29. blev alle vi elever delt op i hold på tværs af skifter og bakker, så at dem der går på HF-søfart fik deres eget hold.Mit hold havde de næste tre dage røgdykkerkursus på Nordjyllands bradskole, mens de andre hold riggede alle sejl og øverste to ræer på hver top af.



Om eftermiddagen d. 29. skulle vi fotograferes til fællesbillede. I paradetøj opsillede vi alle på bakken (forskibet) mens fotografen blev hejst op i bådsmandsstol (det var han temmelig utilfreds med, og han og klamrede sig mens han tog billeder, hvilket var temmelig morsomt). Han tog dog billederne i modlys, så han kunne ikke få dem gode. Så han blev til sin store tilfredshed hejst ned igen, og vi stillede op på hoveddækket i stedet (selvom der kom skyer for solen, netop da han kom ned (han var vidst ikke meget for at skulle op igen)). Han blev dog vidst tilfreds med de nye billeder, selvom jeg tvivler på at de var specielt gode (om ikke andet så fordi alle os der havde været på bradskole havde sodmærker fra røgmaskerne i hele ansiget. (Det er rimelig underholdende at se sig i spejlet, specielt efter at have vasket sod væk - det er nemlig ikke til at få det væk fra øjenbrynene, så alle der har været på brandskole ligner emuer eller dragqueens...)



D. 1 oktober blev om man så må sige en sorgens dag - her var det eventyrlige i togtet endegyldigt slut: alle sejl var rigget af og ræerne var nede - skibet var transformeret fra stolt sejlskib til forkrøblet elev-indkvartering... og ikke nok med det, så mønstrede alle HF-sø'erne af. Det har kunnet mærkes siden, der er blevet lidt tomt (tilgengæld har vi fået lidt mere plads at brede os på, specielt når vi skal op i køjerne om aftenen :D) 



Selve bradskolen var vildt fed. Vi havde både repetation af de slukningsmidler vi prøvede på forskolen og så en masse nyt, hvor vi hovedsageligt arbejde i hold på to med at slukke brande i stigende sværhedsgrad. Den næstsidste brad var dog nok den sværeste: Her skulle to hold ned; den ene skulle slukke selve branden i et rum, mens det andet hold skulle køle det ene af skotterne til rummet. Som hold 1 var det virkelig med at holde sig lavt - under loftet var der 1200 grader! Sidenhen har vi haft eksamener i tanker familization (mindre fag om tankskibe), ellære, motorlære der alle gik fint. Herudover har vi haft knob- og stikprøve med 14 knob. Jeg fik en fejl, idet jeg vendte noget der heddet et "stopper-stik" den gale vej (det var et definitionsspørgsmål).



D. 5. var vi nogle stykker der om aftenen fik lov til at sejle i den ene travalje (10-mands robåd + 1 rorgænger). Det var skægt, og vi roede rundt i havenbassinet i over en time. Forresten har fik vi de sidste par dage en ny betegnelse ombord: "fnatgast", idet det kom tilfælde af fnat (små mider, hvis afføring giver allergisk reaktion ved konstant kløe og små røde udslet). Jeg er heldigvis ikke blevet ramt. 



D. 7. blev jeg og hende jeg skiver med færdige med rigkompendiet, til kvartermester Riis' store glæde (han har ofte spurgt ind til det de sidste par uger). Også vores overstymand, der i sin tid satte mig i gang med det blev helt vildt glad.



Samme aften havde vi afskedsfest/middag, hvor alle HF-sø'erne også var med. Vi fik en rigtig god 3-retters menu med islagkage til dessert (her var det lidt skægt, for umiddelbart før at vi kunne hent isen, gik brandalarmen pludselig igang og alle så forundret på hinanden, hvorefter vi styrtede op i det fine tøj, og stillede op til mønstring efter brandrullen, som vi plejer under brandøvelserne. Alle stod med en vis uvished, men det varede dog ikke længe før at den ene af vores kokke kom op fra stikkeriet (det kolde køkken) og fortalte at de blot var i gang med at flambere isen! XDEfter maden var der underholdning; først en tale fra kaptajnen efterfulgt af en fra overstyrmanden, der var lidt skæg: han fortalte, at da vi først kom gående på kajen i Las Palmas havde vi lignet et ganske normalt hold elever, og det var også startet ud med at gå godt, og det blev det ved med. Han var forbløffet over at det kunne blive ved med at gå så godt, og han havde tit spurgt sig selv: "nu må der da snart gå noget galt?".



Herefter blev der vist et slideshow med billeder fra togtet med "the wild rover" (folkesang) i baggrunden. Herefter var der prisuddeling: eks. årets besætningsmedlem, årets sanger, -sømand, - bommert, - charmør m.m. Det var vildt underholdende, specielt den med charmøren, da den prisvindende elev skulle konkurrere med en fra besætningen (den næsten altid seriøse kvartermester Kaj (det er en hende)) om at score #82 Benjamin (med det lange hår), der i dagens højtidelige anledning havde en rød t-shirt uden ærmerpå, udslået hår og jubelhue - kæft det så skægt ud!



Aftenen sluttede med sing-song, med "Om lidt blir' her stille" som den sidste sang - en smuk tradition de har ombord. D. 8. var således hjemrejsedag, og efter pakning og grundig rengøring af såvel banjer som dæk, blev vi sendt i land kl. halv 11. Da en pige fra mit hold kommer fra Jægerspris, havde vi på forhånd aftalt, at mine forældre ville hente os begge på Roskilde station og sætte hende af ved hendes hjem. Vi slæbte derfor vores baggage sammen - hver en større taske samt køjesæk og rygsæk - til stationen.



På vejen i toget stødte vi på en gammel DANMARKs-elev fra vintertogtet 1971-72. Han var dog ret træls at være sammen med idet at han mente at alt hvad han vidste var rigtigt. Dette førte til en større diskussion om hvilken rigning det russiske skoleskib "MIR" har. Jeg har senere tjekket op på det - vi havde ret, HA! Ellers kan jeg kun sige at det er skønt at sove i sin egen seng igen! Hilsen Esben #76



Den 26.Okt. 2009 Frederikshavn:


 Hej alle  Jeg ankom til Frederikshavn med toget efter en laaaaaang togtur, med 40 minutters forsinkelse - skønt at køre med DSB... Det er dog ikke helt skidt, da man - når man ankommer mere end 30 minutter senere end planlagt - kan få 25 % af billetten refunderet, eller få en gratis billet til strækningen, der gælder i ½ år! Så hjemrejsen burde ogs&ari

 

www.haldortopsoecup.dk